Орієнтовний перелік документації, яку веде класний
керівник:
·
Класний
журнал.
·
Особові
справи учнів.
·
Табелі
успішності учнів.
·
План
виховної роботи.
·
Конспекти
виховних годин, годин спілкування, диспутів.
·
Розробки
сценаріїв виховних заходів.
·
Тека
психолого-педагогічних спостережень.
·
Щоденник
роботи з „важкими” дітьми.
·
Протоколи
батьківських зборів.
·
Матеріали
щодо запобігання дитячому травматизму, бесіди з правил дорожнього руху, облік
проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності.
·
Літопис
або документи класних справ.
Циклограма класного керівника
Щоденно:
- Робота з тими хто запізнюється та
виявлення причин відсутності учнів.
- Організація харчування учнів.
- Організація чергування учнів.
- Індивідуальна робота з учнями.
- Контроль за зовнішнім виглядом учнів.
Щотижня:
- Перевірка щоденників.
- Проведення заходів за планом.
- Робота з батьками за планом.
- Робота з вчителями предметниками.
- Зустріч з психологом та медсестрою,
психолого-педагогічні спостереження.
Щомісяця:
- Відвідування уроків класу.
- Консультація психолога стосовно
важковиховуваних дітей.
- Зустріч з батьками за планом.
- Нарада щодо планування роботи.
Протягом семестру:
- Оформлення класного журналу.
- Засідання МО класних керівників (за
планом).
- Аналіз виконання плану, корекція.
- Проведення батьківських зборів,
засідання батьківського комітету (за планом).
Один раз на навчальний рік:
- Оформлення особових справ.
- Аналіз роботи та складання плану
виховної роботи.
- Статистичні дані.
- Проведення відкритого виховного
заходу.
Пріоритетні напрями діяльності класного керівника
- Перебудова змісту виховання, ключовими
поняттями якого є людяність, милосердя, доброта, чесність, порядність.
- Визнана роль загальнолюдських
цінностей та загальнолюдської моралі.
- Гуманізація відносин, цілісність
виховного процесу.
- Вивчення учнів, учнівського
колективу.
- Організація виховання та згуртування
учнівського колективу.
- Організаційно-педегогічна діяльність
щодо забезпечення життєдіяльності класного колективу.
- Розвиток особистості, її творчого
потенціалу.
- Робота з батьками, індивідуальний
вплив.
Зміст роботи класного керівника
- Вивчення учнів
- Об’єднання учнів у колектив.
- Співпраця з дитячими та молодіжними
організаціями.
- Робота з батьками та громадськістю.
- Співпраця з культурно-освітніми та
позакласними установами.
- Співпраця із шкільним психологом.
- Організація виховної діяльності:
правової, родинно-сімейної, національно-патріотичної, трудової,
естетичної, морально-етичної, екологічної, формування здорового способу
життя, розвиток пізнавальної активності.
- Індивідуальна робота з учнями.
- Співпраця з вчителями-предметниками щодо дотримання єдиних педагогічних вимог у класі.
Пам’ятка щодо проведення виховних годин
Мета проведення:
- Вивчити індивідуальні особливості
учнів під час неформального спілкування.
- Пізнати інтереси учнів, зрозуміти
їхні переживання та мотиви поведінки.
- Обговорювати поточні події класу,
селища, держави.
Форми проведення:
·
Вільне
спілкування вчителя з учнями.
·
Бесіди
на заплановані теми.
·
Обговорення
актуальних статей з газет.
·
Обговорення
кінофільмів, книжок, вистав.
·
Зустріч
із цікавими людьми.
·
Усні
журнали.
·
Засідання
прес-клубу.
·
Виступи
учнівських лекторських груп.
·
Дискусії.
·
Години
спілкування.
·
Тренінги.
·
Екскурсії.
·
Політичне
інформування учнів.
Виховні години
проводяться один раз на тиждень у певний день. Тематика спілкування з учнями
заздалегідь планується, однак поточні події у класі, школі, місті, державі
можуть підказати тему незаплановану раніше.
Основні завдання класного керівника:
- Виховання високої моралі у
підростаючого покоління, формування в нього українського менталітету,
традицій.
- Створення необхідних умов для фізичного
розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я.
- Духовно-моральне виховання.
- Розвиток розумових і фізичних
здібностей, формування високої пізнавальної культури, організація
змістовного дозвілля учнів.
- Підготовка школярів до господарсько-трудової
діяльності.
- Створення умов для вільного вибору
учнями світоглядних позицій.
- Гуманізація педагогічного процесу,
демократизація стосунків у колективі.
- Врахування інтересів дітей.
- Організація роботи з батьками.
Критерії ефективності виховної роботи:
- Рівень організованості класного
колективу (дисциплінованість, робота учнівського самоврядування).
- Рівень навчальної мотивації учнів
класу (динаміка підвищення якості знань, ефективності роботи з учнями, які
навчаються на початковому рівні, активності учнів у позаурочній
діяльності).
- Різноманітність позаурочного життя
класу.
- Динаміка зростання рівня вихованості
учнів.
- Рівень розвитку класного колективу
(згуртованість, активність, ініціативність, виховний вплив колективу на
його членів, рівень розвитку громадської думки).
- Активність співпраці класу з класним
керівником.
- Зв’язок із сім’єю, участь батьків у
виховному процесі.
- Робота з проблемними учнями, надання
педагогічної підтримки на основі індивідуального підходу.
- Захищеність та комфортність умов
перебування вихованця у класі, школі.
Показники успішної діяльності класного керівника:
- Високий рівень ефективності виховної
роботи з класним колективом.
- Високий рівень розвитку творчої
індивідуальності класного керівника, наявність в нього авторської
педагогічної технології.
- Високий рівень володіння уміннями та
навичками класного керівника ( уміння поставити мету, спланувати роботу,
здійснити її, оцінити, проаналізувати та зробити висновки).
- Активна співтворчість з класом.
- Контакт з батьками, залучення їх до
співпраці.
- Володіння вмінням зацікавити
вихованців власним захопленням, організувати дозвілля.
- Взаємний інтерес класного керівника
та учнів один до одного, повага учнів до класного керівника.
„Золоті” правила класного керівника
- Учитель має бути особистістю, яка
приваблює дітей.
- Учитель повинен викликати любов та
повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та
спілкується з нею, у стосунках з нею чесний і відвертий.
- Учитель має бути веселим і
жартівливим.
- Учитель має раціонально використовувати
свій час.
- Учитель має бути доброзичливим.
- Учитель має постійно
вдосконалюватись, розширювати свій кругозір.
- Гасло вчителя: „Пізнай самого себе і
допоможи в цьому своїм учням”.
- Учитель повинен реалізувати
індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати.
- Учитель має створити колектив, в
якому панують доброзичливі стосунки.
- Учитель має любити, захищати дитину, поважати її почуття.
Головні
напрямки роботи з батьками:
1.Дитина в сім’ї:
·
Дитина як виховний та соціальний інститут;
·
Зміст сімейного виховання і виховні завдання батьків;
·
Визначальні фактори формування особистості дитини;
·
Вплив освітнього та культурного рівня батьків на
виховання дитини;
·
Мікроклімат у сім’ї, умови для розвитку та виховання
дітей;
·
Охорона здоров’я та фізичний розвиток дитини;
·
Режим дня, психічний розвиток дитини;
·
Індивідуальні особливості дитини та їх урахування.
2.Спілкування батьків з дітьми:
·
Роль спілкування у встановленні довірливих стосунків між
батьками та дітьми;
·
Педагогічний такт у спілкування;
·
Урахування вікових та індивідуальний особливостей,
інтересів, потреб дітей, зміст і форми спілкування.
3.Спільна діяльність батьків та
дітей:
·
Роль діяльності в розвитку і вихованні дітей;
·
Сімейні обов’язки та доручення;
·
Спільна суспільно корисна діяльність;
·
Зміст і види спільної діяльності батьків та дітей –
інтелектуальна, трудова, патріотична, природоохоронна, естетична, спортивна, милосердна;
·
Оцінка результатів діяльності дитини, її стимулювання;
·
Педагогічний такт у спільній діяльності з дітьми.
Напрямки
роботи з батьками в гімназії
1. Ознайомлення з умовами
життя сім’ї, її психологічним кліматом, особливостями поведінки дитини в сім’ї.
2. Визначення півня
педагогічної культури батьків.
3. Виявлення труднощів, які
відчувають батьки.
4. Виявлення позитивного
досвіду сімейного виховання з метою його поширення.
5. Здійснення колективного,
диференційованого та індивідуального педагогічного впливу на батьків на основі
ретельного аналізу.
6. Допомога батькам у
підвищенні їхньої педагогічної культури, організації родинного життя як джерела
самовиховання дитини.
7. Залучення батьків до
організації позашкільної виховної роботи.
8. Поширення досвіду роботи
з батьками.
9. Створення банків
науково-методичної інформації з проблем сім’ї, роботи з батьками та сімейного
виховання.
Методи
вивчення сім'ї:
1. Спостереження.
2. Бесіда.
3. Тестування.
4. Анкетування.
5. Діагностика.
6. Ділові ігри.
7. Аналіз дитячих малюнків
про сім’ю.
8. Аналіз дитячих творів про
сім’ю.
Форми
роботи з батьками:
1. Батьківські збори.
2. Бесіди (колективні,
групові, індивідуальні).
3. Конференції.
4. Диспути, дискусії.
5. Перегляд фільмів на
педагогічні теми.
6. Дні відкритих дверей.
7. Відкриті уроки для
батьків.
8. Клуби для батьків,
консультпункти.
9. Семінари практикуми.
10. Оформлення куточків для батьків.
11. Підготовка тематичних папок з конкретної проблеми для
батьків.
12. Телефон довіри.
13. Проведення соціологічних досліджень.
14. Сімейні вечори.
Приблизна
програми вивчення сім'ї
1. Склад сім’ї:
·
Повна/ неповна;
·
Віковий склад;
·
Професії членів сім’ї;
·
Освітній, культурний рівень членів сім’ї;
·
Громадське обличчя членів сім’ї;
·
Моральне обличчя членів сім’ї.
2. Виховна діяльність сім’ї:
·
Виховні позиції батьків;
·
Участь членів сім’ї у вихованні підлітків.
3. Регулярна діяльність сім’ї,
соціальний контроль у сім’ї:
·
Поведінка підлітка у сім’ї;
·
Поведінка поза сім’єю;
·
Методи та прийоми регулювання поведінки підлітка у сім’ї;
·
Моральне, громадянське обличчя членів подини на
підприємстві, у побуті, у суспільній діяльності.
4. Матеріально-побутова
діяльність у сім’ї:
·
Матеріальна забезпеченість;
·
Житлові умови;
·
Ступінь зайнятості членів сім’ї матеріально-побутовою
діяльністю;
·
Задоволеність матеріально-побутових потреб підлітка.
5. Дозвілля сім’ї та підлітка:
·
Дозвілля членів сім’ї;
·
Час, використаний на дозвілля членами сім’ї;
·
Форми проведення дозвілля;
·
Ставлення підлітка до спільного сімейного дозвілля;
·
Культурний рівень батьків.
6. Стосунки у сім’ї:
·
Стосунки між старшими членами родини;
·
Стосунки між батьками та дітьми;
·
Стосунки між дітьми;
·
Причини конфліктів у сім’ї;
·
Особливості протікання конфліктів, їх періодичність,
інтенсивність, тривалість, способи вирішення;
·
Вплив стосунків у сім’ї на самопочуття, поведінку дитини
у школі, її успішність.
7. Взаємодія сім’ї та школи:
·
Відвідування батьками батьківських зборів;
·
Через кого у сім’ї підтримується зв'язок зі школою;
·
Допомога батьків школі.
8.Загальна оцінка ситуації
розвитку важкого підлітка в сім’ї.
План роботи
класного керівника
з
батьківським комітетом
Вересень
·
Розподіл обов’язків між членами батьківського комітету.
·
Навчання членів БК: права та обов’язки.
·
Обговорення плану роботи БК.
·
Обговорення плану виховної роботи з учнями на І семестр.
Жовтень
·
Участь у підготовці та проведенні Дня вчителя.
·
Обладнання класного куточка, допомога у поточному ремонті
меблів.
·
Робота БК з дітьми пільгових категорій.
Листопад
·
Участь БК у роботі з неблагополучними сім’ями.
·
Участь БК у роботі з учнями схильними до правопорушень.
·
Організація святкування зимових свят.
·
Організація дозвілля під час зимових канікул.
Грудень
·
Обговорення плану роботи на ІІ семестр.
·
Організація святкування Дня Захисника Вітчизни.
·
Поточний ремонт меблів під час канікул.
Січень
·
Про організацію екскурсій за допомогою батьків на ІІ
семестр.
·
Організація рейдів відвідування неблагополучних сімей
вдома.
Лютий
·
Робота БК з організації родинних свят у класі.
Березень
·
Підготовка до святкування 8 Березня.
·
Організація дозвілля під час весняних канікул.
Квітень
·
Робота з весняного впорядкування шкільного подвір’я та
прилеглих територій.
·
Організація святкування Дня Перемоги та Дня Матері.
·
Підготовка до державної підсумкової атестації.
Травень
·
Організація ремонту класів.
·
Допомога в організації екскурсій
Бесіди з попередження дитячого травматизму
№
|
Тема бесіди
|
Термін проведення
|
1
|
Інструктаж з правил безпеки на вулиці, у школі, на спортмайданчику, під
час перерви та навчальних занять.
|
Вересень
|
2
|
Небезпека будівельних майданчиків.
|
Жовтень
|
3
|
Безпека під час перебування на вулиці під час осінніх канікул.
|
Жовтень
|
4
|
Обережно, ожеледиця! Правила вуличного руху. Правила поведінки на
замерзлих водоймах.
|
Листопад
|
5
|
Правила безпеки під час проведення новорічних ранків.
|
Грудень
|
6
|
Правила безпечної поведінки під час зимових канікул.
|
Грудень
|
7
|
Правила безпечної поведінки у поїзді, автобусі та громадських місцях.
|
Січень
|
8
|
Заходи по запобіганню захворювання на грип.
|
Лютий
|
9
|
Обережно, бурульки! Небезпека знаходження під дахами будинків.
|
Лютий
|
10
|
Правила безпечної поведінки під час весняних канікул.
|
Березень
|
11
|
Бесіда про необхідність обережного поводження учнів у селищі після
навчальних занять.
|
Квітень
|
12
|
Правила безпечної поведінки на воді.
|
Травень
|
13
|
Профілактика травматизму під час навчальної практики та під час літніх
канікул.
|
Травень
|
Бесіди з правил дорожнього руху
№
п/п
|
Тема бесіди
|
Термін проведення
|
1.
|
Безпека руху школярів. Уміння правильно обирати дорогу.
|
Вересень
|
2.
|
Рух транспорту. Шлях до зупинки транспортних засобів. Правила безпеки
руху на осінніх канікулах.
|
Жовтень
|
3.
|
Дорожня розмітка. Її види, призначення. Групи дорожніх знаків.
|
Листопад
|
4.
|
Сигнали світлофора. Регулювання дорожнього руху.
|
Грудень
|
5.
|
Правила безпечної поведінки на дорогах під час зимових канікул.
|
Грудень
|
6.
|
Причини ДТП. Правила надання першої медичної допомоги.
|
Січень
|
7.
|
Правила поведінки на залізничних переїздах. Відповідальність за
порушення.
|
Лютий
|
8.
|
Правила безпечної поведінки на дорогах під час весняних канікул.
|
Березень
|
9.
|
Основні правила руху велосипедистів. Безпека руху.
|
Квітень
|
10.
|
Чи знаєш ти права та обов’язки пішохода?
|
Травень
|
11.
|
Правила безпечної поведінки на дорогах під час навчальної практики та
літніх канікул.
|
Червень
|
Бесіди з правил протипожежної та радіаційної безпеки
№
п/п
|
Тема бесіди
|
Термін проведення
|
1
|
Правила пожежної безпеки при проведенні занять та позакласних заходів.
|
Вересень
|
2
|
Протипожежна безпека у побуті. Правила протипожежної безпеки під час
осінніх канікул.
|
Жовтень
|
3
|
Правила безпеки під час користування газом.
|
Листопад
|
4
|
Бесіда про заборону використання піротехнічних засобів. Дотримання правил
пожежної безпеки під час новорічних свят.
|
Грудень
|
5
|
Правила протипожежної та радіаційної безпеки під час зимових канікул.
|
Грудень
|
6
|
Попередження трагічних наслідків пожеж. Правила поведінки та дії в разі
пожежі.
|
Січень
|
7
|
Сильнодіючі отруйні речовини. Ознаки отруєнь. Засоби захисту та надання
першої допомоги.
|
Лютий
|
8
|
Дотримання правил протипожежної та радіаційної безпеки під час весняних
канікул.
|
Березень
|
9
|
Ртуть і небезпечність для людини. Дії учнів у випадку виявлення ртуті.
|
Квітень
|
10
|
Аварії, катастрофи й стихійні лиха, характерні для Дніпропетровської області.
Засоби захисту та надання першої допомоги.
|
Травень
|
11
|
Правила протипожежної та радіаційної безпеки під час навчальної практики
та літніх канікул.
|
Червень
|
.